Een stand van zaken in Wallonië:
Even opfrissen …
In het Waals Gewest wordt de Europese kaderrichtlijn Water
omgezet in de 'Code de l'Eau' door middel van twee instrumenten:
- de 15 waterzuiveringsplannen per hydrografisch deelbekken
('PASH'1) uitgewerkt
door de Openbare Maatschappij voor Waterbeheer (SPGE2)
om duidelijk te kunnen bepalen welke woning precies tot
welk waterzuiveringsstelsel behoort (collectief, individueel
of overgangsstelsel);
- het algemeen waterzuiveringsreglement (RGA3)
dat de verplichtingen opsomt verbonden aan elk zuiveringsstelsel.
Nieuwe gegevens…
Met betrekking tot de autonome zuivering zijn nieuwe bepalingen
in werking getreden in december 2006 en april 2007. De verplichting
om de bestaande woningen conform te maken tegen 2009 werd
opgegeven ten voordele van prioritaire acties in de zwemzones,
de zones bestemd voor drinkwaterwinning en de risico-waterlichamen.
In deze optiek worden studies uitgevoerd door de verschillende
intercommunales teneinde de zuiveringsstelsels te bepalen
die aangepast zijn aan de realiteit van het terrein. Deze
onderzoeken zullen ook toelaten om de waterzuiveringsplannen
per hydrografisch deelbekken (PASH) te preciseren (autonome
zuivering op perceelsniveau of autonome zuivering in cluster
overgaand in collectieve zuivering) en de termijnen vast te
leggen om de zuiveringsregeling conform te maken. Deze maatregelen
werden genomen om de beste verhouding te verzekeren tussen
de kosten en de baten voor het milieu.
In het Waals Gewest werden er twee stations voor toezichtscontrole
aangeduid, een voor de Zenne in Tubize en een voor het vroegere
kanaal Charleroi-Brussel. Daarnaast werden er elf stations
voor operationele controle aangeduid, waarvan drie voor de
Zenne op verschillende plaatsen in de rivier, een voor de
Sennette, een voor de Samme en een voor de Hain.
Hieronder vindt u de eerste resultaten voor de biologische
waterkwaliteit:
- Macro-invertebraten voor de Zenne in Tubize (toezichtscontrole)
Waarden van de genormaliseerde globale biologische index
(Indice biologique global normalisé: IBGN = schaal van 0 tot
20)
|
2005 |
3 |
slecht |
|
2006 |
6 |
matig |
|
2007 |
6 |
matig |
- Diatomeeën voor de Zenne in Tubize
Waarden van de polluo-gevoeligheidsindex
(Indice de polluo-sensibilité: IPS = schaal van 0 tot 20)
|
2005 |
5,5 |
matig |
|
2006 |
5,3 |
matig |
|
2007 |
8,2 |
gemiddeld |
In
het bekken van de Zenne, werd de uitwerking van het waterzuiveringsplan
toevertrouwd aan de erkende zuiveringsinstanties: IDEA4,
IBW5 en IPALLE6.
Het waterzuiveringsplan van de Zenne geeft aan dat de collectieve
zuivering bijna 90% van de bevolking vertegenwoordigt en dat
zij hoofdzakelijk aangesloten is op rioolwaterzuiveringsinstallaties
(RWZI's) van 2.000 inwoners-equivalenten (IE)7
en meer. Het aandeel van de autonome waterzuivering is dus
vrij beperkt.
In totaal zijn er 39 RWZI's, waarvan er 6 op korte termijn
gedeclasseerd dienen te worden (zie
overzichtstabel
- situatie op 31 december 2007).
De meeste RWZI's van meer dan 2.000 IE bestaan reeds (Seneffe,
Nivelles, Soignies, Braine-le-Comte, Tubize, Quenast, Saintes)
of zijn in aanbouw (Rebecq, Ecaussinnes: einde der werken
voorzien voor 2011), werden reeds aanbesteed (Vallée du Hain)
of zijn in fase van aanbesteding (Ittre, Feluy, Hennuyères,
Oisquercq) volgens het investeringsprogramma 2005-2009 van
de SPGE.
Het programma voor collectieve waterzuivering kleiner dan
2.000 IE werd goedgekeurd voor de periode 2005-2009. Het is
op dit niveau dat het grootste deel van het werk nog moet
gebeuren. Maar aangezien andere zones zoals Mons en La Louvière
prioritair zijn ten opzichte van het Zennebekken, zullen de
intercommunales daaraan voorrang moeten geven en zullen ze
niet onmiddellijk deze kleine RWZI's kunnen aanpakken.
In vergelijking met de situatie in juni 2007 (zie
artikel in de Zennekrant nr. 7) werden de volgende werken
gerealiseerd: bouw van de RWZI van Ecaussinnes, inwerkingstelling
in de loop van dit jaar van de RWZI van Rebecq en de aansluiting
van collectoren voor de RWZI's van Soignies-Biamont en Braine-le-Comte
zodat deze op volle capaciteit kunnen draaien.
Om dit hoofdstuk af te sluiten, is het tenslotte belangrijk
er op te wijzen dat waterzuiveringsinstallaties op zich niets
vermogen. Er moeten ook nog rioleringen en collectoren aangelegd
zijn en deze moeten aangesloten zijn op de RWZI's. Het is
dus een werk van lange adem dat het Waals Gewest te wachten
staat.
(1) Plans d'Assainissement par Sous-bassins Hydrographiques:
hierin wordt vastgelegd hoe de waterzuivering georganiseerd
is (collectief of individueel), waar de waterzuiveringsinstallaties
moeten komen, evenals het tracé van de bestaande en
nog aan te leggen riolen en collectoren.
(2) Société Publique de la Gestion de
l'Eau: heeft als belangrijkste opdracht in te staan
voor de coördinatie en de financiering van de
watersector in Wallonië.
(3) Règlement Général d'Assainissement.
(4) Intercommunale du Développement Economique et
de l'Aménagement de la région Mons-Borinage-Centre
(5) Intercommunale du Brabant Wallon: Intercommunale
van Waals-Brabant
(6) Intercommunale de Propreté Publique de la région
du Hainaut occidental: Intercommunale van Openbare
Netheid van de regio West-Henegouwen.
(7) Een inwoner-equivalent is de gemiddelde hoeveelheid
afvalwater die één persoon per dag produceert
|
Terug
naar inleiding
Terug
naar de inhoud
|