ZENNEBEKKEN: Een schone Zenne in zicht?


Een stand van zaken in Wallonië:


Even opfrissen …

In het Waals Gewest wordt de Europese kaderrichtlijn Water omgezet in de 'Code de l'Eau' door middel van twee instrumenten:

  1. de 15 waterzuiveringsplannen per hydrografisch deelbekken ('PASH'1) uitgewerkt door de Openbare Maatschappij voor Waterbeheer (SPGE2) om duidelijk te kunnen bepalen welke woning precies tot welk waterzuiveringsstelsel behoort (collectief, individueel of overgangsstelsel);

  2. het algemeen waterzuiveringsreglement (RGA3) dat de verplichtingen opsomt verbonden aan elk zuiveringsstelsel.

Nieuwe gegevens…

Met betrekking tot de autonome zuivering zijn nieuwe bepalingen in werking getreden in december 2006 en april 2007. De verplichting om de bestaande woningen conform te maken tegen 2009 werd opgegeven ten voordele van prioritaire acties in de zwemzones, de zones bestemd voor drinkwaterwinning en de risico-waterlichamen. In deze optiek worden studies uitgevoerd door de verschillende intercommunales teneinde de zuiveringsstelsels te bepalen die aangepast zijn aan de realiteit van het terrein. Deze onderzoeken zullen ook toelaten om de waterzuiveringsplannen per hydrografisch deelbekken (PASH) te preciseren (autonome zuivering op perceelsniveau of autonome zuivering in cluster overgaand in collectieve zuivering) en de termijnen vast te leggen om de zuiveringsregeling conform te maken. Deze maatregelen werden genomen om de beste verhouding te verzekeren tussen de kosten en de baten voor het milieu.

In het Waals Gewest werden er twee stations voor toezichtscontrole aangeduid, een voor de Zenne in Tubize en een voor het vroegere kanaal Charleroi-Brussel. Daarnaast werden er elf stations voor operationele controle aangeduid, waarvan drie voor de Zenne op verschillende plaatsen in de rivier, een voor de Sennette, een voor de Samme en een voor de Hain.

Hieronder vindt u de eerste resultaten voor de biologische waterkwaliteit:

- Macro-invertebraten voor de Zenne in Tubize (toezichtscontrole)
Waarden van de genormaliseerde globale biologische index
(Indice biologique global normalisé: IBGN = schaal van 0 tot 20)

  2005 3 slecht
  2006 6 matig
  2007 6 matig

- Diatomeeën voor de Zenne in Tubize
Waarden van de polluo-gevoeligheidsindex
(Indice de polluo-sensibilité: IPS = schaal van 0 tot 20)

  2005 5,5 matig
  2006 5,3 matig
  2007 8,2 gemiddeld

In het bekken van de Zenne, werd de uitwerking van het waterzuiveringsplan toevertrouwd aan de erkende zuiveringsinstanties: IDEA4, IBW5 en IPALLE6. Het waterzuiveringsplan van de Zenne geeft aan dat de collectieve zuivering bijna 90% van de bevolking vertegenwoordigt en dat zij hoofdzakelijk aangesloten is op rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI's) van 2.000 inwoners-equivalenten (IE)7 en meer. Het aandeel van de autonome waterzuivering is dus vrij beperkt.

In totaal zijn er 39 RWZI's, waarvan er 6 op korte termijn gedeclasseerd dienen te worden (zie overzichtstabel - situatie op 31 december 2007).

De meeste RWZI's van meer dan 2.000 IE bestaan reeds (Seneffe, Nivelles, Soignies, Braine-le-Comte, Tubize, Quenast, Saintes) of zijn in aanbouw (Rebecq, Ecaussinnes: einde der werken voorzien voor 2011), werden reeds aanbesteed (Vallée du Hain) of zijn in fase van aanbesteding (Ittre, Feluy, Hennuyères, Oisquercq) volgens het investeringsprogramma 2005-2009 van de SPGE.

Het programma voor collectieve waterzuivering kleiner dan 2.000 IE werd goedgekeurd voor de periode 2005-2009. Het is op dit niveau dat het grootste deel van het werk nog moet gebeuren. Maar aangezien andere zones zoals Mons en La Louvière prioritair zijn ten opzichte van het Zennebekken, zullen de intercommunales daaraan voorrang moeten geven en zullen ze niet onmiddellijk deze kleine RWZI's kunnen aanpakken.

In vergelijking met de situatie in juni 2007 (zie artikel in de Zennekrant nr. 7) werden de volgende werken gerealiseerd: bouw van de RWZI van Ecaussinnes, inwerkingstelling in de loop van dit jaar van de RWZI van Rebecq en de aansluiting van collectoren voor de RWZI's van Soignies-Biamont en Braine-le-Comte zodat deze op volle capaciteit kunnen draaien.

Om dit hoofdstuk af te sluiten, is het tenslotte belangrijk er op te wijzen dat waterzuiveringsinstallaties op zich niets vermogen. Er moeten ook nog rioleringen en collectoren aangelegd zijn en deze moeten aangesloten zijn op de RWZI's. Het is dus een werk van lange adem dat het Waals Gewest te wachten staat.



(1) Plans d'Assainissement par Sous-bassins Hydrographiques: hierin wordt vastgelegd hoe de waterzuivering georganiseerd is (collectief of individueel), waar de waterzuiveringsinstallaties moeten komen, evenals het tracé van de bestaande en nog aan te leggen riolen en collectoren.

(2) Société Publique de la Gestion de l'Eau: heeft als belangrijkste opdracht in te staan voor de coördinatie en de financiering van de watersector in Wallonië.

(3) Règlement Général d'Assainissement.

(4) Intercommunale du Développement Economique et de l'Aménagement de la région Mons-Borinage-Centre

(5) Intercommunale du Brabant Wallon: Intercommunale van Waals-Brabant

(6) Intercommunale de Propreté Publique de la région du Hainaut occidental: Intercommunale van Openbare Netheid van de regio West-Henegouwen.

(7) Een inwoner-equivalent is de gemiddelde hoeveelheid afvalwater die één persoon per dag produceert


Terug naar inleiding
Terug naar de inhoud