Het succes van de Lange-afstandfietsroutes en Ravelpaden wijst op de rol
die de waterwegen kunnen spelen inzake recreatie en zachte mobiliteit.
De projecten die onlangs door de Brusselse regering werden goedgekeurd,
wekken de hoop dat het kanaal in Brussel niet zal achterblijven. Een kwalitatief
goed uitgewerkte fietsroute langs het kanaal biedt onder die voorwaarden een dubbel
voordeel: de toeristische en recreatieve functie van het kanaal versterken
door het te verbinden met de bestaande Vlaamse en Waalse fietsnetwerken enerzijds
en de zachte mobiliteit bevorderen door de fietsers een veilige en vlakke
verkeersas te bezorgen voor hun dagelijkse verplaatsingen in een heuvelachtig
Gewest anderzijds.
Vorig jaar rond deze periode maakte Frederik Depoortere, fietsmanager van het
Brussels Gewest, in Zennekrant 6 de balans van het Brussels gedeelte van de
gewestelijke fietsroute (GFR 5) langs het kanaal.
Van zijn onderhoud(1) hebben wij onthouden dat het project
zoveel mogelijk de voorkeur geeft aan een tweerichtingsfietspad
zo dicht mogelijk langs het water en op de linkeroever van
het kanaal. Aangezien heel het traject moet afgewerkt zijn
in 2009 is het nog wat vroeg om een tussenbalans te maken,
maar wij wilden met hem de belangrijkste realisaties van deze
fietsroute overlopen evenals de nog wenselijke verbeteringen.
Gewestgrens - Van Praetbrug:
het terrein van de voormalige Carcoke-site zal
binnenkort door de Haven van Brussel in gebruik worden genomen. Het fietspad
dat van de gewestgrens komt, moet dus hier onderbroken worden en de omleiding
zal gebeuren langs een nieuwe route die weliswaar veilig wordt gemaakt, maar
daarom niet aangenamer zal worden. De ideale oplossing voor de fietsers zou erin
bestaan een passage op de kaai te laten voor het fietspad, mits plaatsing van
verkeerslichten bijvoorbeeld.
Op de rechteroever heeft de Haven van Brussel - op vraag van
Vicus Vicinus - zopas een oude dienstweg geopend voor de fietsers.
Dit laat toe om van de Steenkaai in Vilvoorde de Budabrug
te vervoegen langs een mooi traject enerzijds langs het kanaal
en anderzijds langs de Zenne. De aanleg ven het gedeelte tussen
de Budabrug en de Van Praetburg is in uitvoering teneinde
het fietspad langs het kanaal te verplaatsen.
Van Praetbrug - De Troozsquare:
een doorgang onder de Van Praetbrug ter hoogte van de BRYC (Brussels Royal Yacht Club)
is op lange termijn de enige denkbare oplossing om aan de zwakke weggebruikers het
drukke wegverkeer op de brug en een lastige omweg te besparen. De BRYC heeft een eerste
voorstel van doorgang afgewezen, maar dit moet ons dit spoor niet doen opgeven. Op korte
termijn zouden contacten moeten gelegd worden tussen de BRYC, de Koninklijke Schenking en
het Gewest teneinde een duurzame oplossing te vinden.
In tussentijd zullen er tegen eind 2007 schikkingen getroffen worden op de brug om deze
gevaarlijke oversteek te vergemakkelijken. Eenmaal voorbij de Van Praetbrug loopt er
een mooi fietspad langs het kanaal tot de Troozsquare.
Havenlaan:
ter gelegenheid van de vernieuwing van de Havenlaan in 2009 zal
het fietspad aangelegd worden langs het kanaal op de plaats waar nu de platanen
staan.
Sainctelette Plein – Ninoofsepoort:
de verfraaiing van het kanaal voorzien tussen
de Ninoofsepoort en het Sainctelette Plein(2) zou deze zone
moeten veranderen in een gezellige ruimte waar het op de linkeroever
aangenaam fietsen zal zijn. |