Het kanaal in Brussel: een veilige verkeersas voor zachte mobiliteit

De gewestelijke fietsroute langs het kanaal: stand van zaken

Het kanaal, een veilige en vlakke as voor de zachte mobiliteit.

Fietsen tussen het kanaal en de Zenne onder de viaduct van Vilvoorde.

Een bruggetje voor voetgangers en fietsers langs het kanaal in Halle, een duurzame oplossing voor fietsers…

... wanneer een gelijkaardige situatie (passerelle) onder de Van Praetbrug in Brussel?

De GFR 5 flankerend aan het Koninklijk Domein.

Het succes van de Lange-afstandfietsroutes en Ravelpaden wijst op de rol die de waterwegen kunnen spelen inzake recreatie en zachte mobiliteit. De projecten die onlangs door de Brusselse regering werden goedgekeurd, wekken de hoop dat het kanaal in Brussel niet zal achterblijven. Een kwalitatief goed uitgewerkte fietsroute langs het kanaal biedt onder die voorwaarden een dubbel voordeel: de toeristische en recreatieve functie van het kanaal versterken door het te verbinden met de bestaande Vlaamse en Waalse fietsnetwerken enerzijds en de zachte mobiliteit bevorderen door de fietsers een veilige en vlakke verkeersas te bezorgen voor hun dagelijkse verplaatsingen in een heuvelachtig Gewest anderzijds.

Vorig jaar rond deze periode maakte Frederik Depoortere, fietsmanager van het Brussels Gewest, in Zennekrant 6 de balans van het Brussels gedeelte van de gewestelijke fietsroute (GFR 5) langs het kanaal.
Van zijn onderhoud(1) hebben wij onthouden dat het project zoveel mogelijk de voorkeur geeft aan een tweerichtingsfietspad zo dicht mogelijk langs het water en op de linkeroever van het kanaal. Aangezien heel het traject moet afgewerkt zijn in 2009 is het nog wat vroeg om een tussenbalans te maken, maar wij wilden met hem de belangrijkste realisaties van deze fietsroute overlopen evenals de nog wenselijke verbeteringen.

Gewestgrens - Van Praetbrug:

het terrein van de voormalige Carcoke-site zal binnenkort door de Haven van Brussel in gebruik worden genomen. Het fietspad dat van de gewestgrens komt, moet dus hier onderbroken worden en de omleiding zal gebeuren langs een nieuwe route die weliswaar veilig wordt gemaakt, maar daarom niet aangenamer zal worden. De ideale oplossing voor de fietsers zou erin bestaan een passage op de kaai te laten voor het fietspad, mits plaatsing van verkeerslichten bijvoorbeeld.
Op de rechteroever heeft de Haven van Brussel - op vraag van Vicus Vicinus - zopas een oude dienstweg geopend voor de fietsers. Dit laat toe om van de Steenkaai in Vilvoorde de Budabrug te vervoegen langs een mooi traject enerzijds langs het kanaal en anderzijds langs de Zenne. De aanleg ven het gedeelte tussen de Budabrug en de Van Praetburg is in uitvoering teneinde het fietspad langs het kanaal te verplaatsen.

Van Praetbrug - De Troozsquare:

een doorgang onder de Van Praetbrug ter hoogte van de BRYC (Brussels Royal Yacht Club) is op lange termijn de enige denkbare oplossing om aan de zwakke weggebruikers het drukke wegverkeer op de brug en een lastige omweg te besparen. De BRYC heeft een eerste voorstel van doorgang afgewezen, maar dit moet ons dit spoor niet doen opgeven. Op korte termijn zouden contacten moeten gelegd worden tussen de BRYC, de Koninklijke Schenking en het Gewest teneinde een duurzame oplossing te vinden.
In tussentijd zullen er tegen eind 2007 schikkingen getroffen worden op de brug om deze gevaarlijke oversteek te vergemakkelijken. Eenmaal voorbij de Van Praetbrug loopt er een mooi fietspad langs het kanaal tot de Troozsquare.

Havenlaan:

ter gelegenheid van de vernieuwing van de Havenlaan in 2009 zal het fietspad aangelegd worden langs het kanaal op de plaats waar nu de platanen staan.

Sainctelette Plein – Ninoofsepoort:

de verfraaiing van het kanaal voorzien tussen de Ninoofsepoort en het Sainctelette Plein(2) zou deze zone moeten veranderen in een gezellige ruimte waar het op de linkeroever aangenaam fietsen zal zijn.

Mariemontkaai - Nijverheidskaai:

de gemeente Molenbeek weigerde eenrichtingsverkeer in te stellen op de Mariemontkaai, een maatregel die noodzakelijk is om een tweerichtingsfietspad aan te leggen, teneinde de ‘economische’ activiteit op deze plaats niet te hinderen. Men kan zich objectief de vraag stellen of dit soort activiteit op zijn plaats is in oud Molenbeek en of ze er moet aangemoedigd worden.
De fietsroute steekt dus over naar de rechteroever om er de Nijverheidskaai te vervoegen waar het fietspad zal aangelegd worden in 2008. Het opnieuw asfalteren van de Mariemontkaai en de instelling van de ‘Zone 30’ regeling in dit gebied zal echter aan de fietsers de mogelijkheid bieden om verder te rijden langs de linkeroever zonder geconfronteerd te worden met de huidige chaotische toestand.

Slachthuizen van Anderlecht – sluis van Anderlecht:

het fietspad keert terug naar de linkeroever tegenover de slachthuizen. Wegens de lage ligging van het fietspad begint hier het meest bucolisch deel van het traject en ontdekt men verwonderlijke landschappen.

Ten zuiden van de sluis van Anderlecht:

het fietspad vervoegt de Groene Wandeling en men kan dan zijn weg verder zetten op het jaagpad op de rechteroever in de richting van Halle, Ittre en Ronquières. Op de linkeroever zal de weg tussen de sluis en de CERIA-wijk vernieuwd worden ter gelegenheid van de landschappelijke verfraaiing van de Dehembrug en omgeving.

Voor meer informatie over de Brusselse fietsroutes: www.fiets.irisnet.be
Voor meer informatie over de Europese fietsnetwerken: www.eurovelo.com - www.ecf.com

David Kuborn
Met dank aan Frederik Depoortere voor zijn advies bij het opstellen van dit artikel


1* Het artikel kan geraadpleegd worden op de website www.coordinatiezenne.be, rubriek ‘publicaties’. Klik hier.
2* Zie het artikel 'Het kanaal, een nieuwe leefplek in het hartje van de hoofdstad' in deze Zennekrant 7.

Terug naar de inhoud