Tegen 2009 kan je dwars doorheen het Brusselse Gewest langs
het kanaal fietsen. Deze Gewestelijke Fietsroute (GFR) 5 maakt
tevens deel uit van de Europese groene REVER en Eurovelo-netwerken.
Over het gehele Brusselse traject wordt gekozen voor een coherente
aanleg, waarbij zoveel mogelijk continue fietsvoorzieningen
worden aangelegd: dubbelrichtingsfietspaden die zo dicht mogelijk
bij het water liggen, aan de Westkant van het kanaal. Enkele
stukken zijn reeds klaar, van Noord naar Zuid ziet de situatie
er als volgt uit:
Gewestgrens-Van
Praetbrug (Vilvoordsesteenweg)
De
fietsroute begint zijn Gewestelijke entree al met een probleem:
de voormalig Carcoke-site wordt binnenkort door de Haven van
Brussel in gebruik genomen. Het verkeer, fietsers inbegrepen,
zal worden omgeleid rond de site, met een nieuwe weg, van
gewestgrens tot aan de Budabrug. Voor fietsers is dit niet
ideaal: de continuïteit gaat erdoor verloren, er moeten twee
rotondes met vrachtvervoer worden getrotseerd én het tracé
is licht hellend. Voorbeelden uit binnen- en buitenland tonen
nochtans aan dat een passage op de kade mogelijk is, mits
verkeerslichten of andere oplossingen.
De Federale overheid (in het kader van het Beliris-samenwerkingsakkoord)
is zonet begonnen met de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad
aan de waterkant, tussen de Buda- en Van Praetbrug. Aan deze
laatste brug stelt zich het volgende probleem: het oorspronkelijke
plan voorzag een doorsteek onder de brug, zoals dat in Gent
standaard geworden is. Daarvoor moest echter een stukje van
de BRYC (Brussels Royal Yacht Club) worden onteigend, die
hiervoor voorlopig geen toestemming gaf. De fietsers passeren
nu dus noodgedwongen over het hectische kruispunt op de Van
Praetbrug.
Van Praetbrug-De Troozsquare
Hier is het fietspad reeds aanwezig.
Havenlaan
De
Havenlaan is in erbarmelijke staat. De kasseien zijn verzakt,
de bomen ziek en de riolen verstopt. In 2008 wordt deze laan
volledig heraangelegd door het Gewest, met inbegrip van een
dubbelrichtingsfietspad tussen bomen en kanaal.
Koolmijnenkaai,
Henegouwenkaai
Aanleg
gebeurt normaal gezien door Beliris in 2007.
Mariemontkaai/Nijverheidskaai
De
gemeente Molenbeek weigerde de aanleg van de fietsroute omdat
deze de industriële activiteit op de Mariemont in gevaar zou
brengen: op de kaai zou éénrichtingsverkeer moeten worden
ingevoerd. De route wijkt dus aan de Ninoofsepoort uit naar
de overkant, om aan de brug ter hoogte van de Manchesterstraat
terug naar de Westkant te gaan. Dit stuk wordt eveneens uitgevoerd
in 2007.
Van
de Demetskaai tot aan de Biestebroekkaai
We
fietsen nu op het grondgebied Anderlecht.
De fietsinfrastructuur is reeds aanwezig.
Veeweydekaai
tot en met Dehembrug
Op
het eerste gedeelte is de fietsinfrastructuur aanwezig, maar
verbeterbaar. Ter hoogte van de Dehembrug kruist fietsroute
5 ook de Groene Wandeling, een lus van een zeventigtal km
rond het gewest. Dit stuk Veeweydekaai, naast de zone 30 van
Tuinwijk het Rad, wordt volledig heraangelegd in 2007 met
aandacht voor voetgangers en fietsers, stadsmeubilair en beplantingen.
Vanaf de Dehembrug loopt GFR 5 over een ventweg die eigendom
is van de Haven van Brussel, met een oncomfortabele bestrating
van porfierkasseien, over een totale lengte van ongeveer 500
m. Hier moet dus een betere wegverharding worden aangebracht.
Ook de beplantingen, de verlichting en ander stadsmeubilair
moeten worden bestudeerd om de route op deze plek aangenamer
te maken. Hiervoor is nog geen datum vooropgesteld.
Op vrij korte termijn (2006/2007) worden dus grote stukken
van fietsroute 5 afgewerkt. Tegen begin 2009 zou het volledige
traject, inclusief bewegwijzering, af moeten zijn.
Voor info en kaartmateriaal:
www.fiets.irisnet.be.
Voor kennismaking op het terrein op 28 juli: zie verder bij
onze activiteiten.
|