|
|||||||||||||||
Valenciennes is ontstaan aan de samenvloeiiing van de Schelde en haar zijrivier de Rhonelle. Dankzij deze mogelijkheid van transport van goederen via het water kon de streek rond Valenciennes zich ten volle ontwikkelen. Dit speelde immers in het voordeel van de handel en de steenkoolwinning en later van de industrie. Zo vestigden fabrieken als Usinor en Vallourec zich in de loop van de vorige eeuw langs de oevers van deze waterlopen. Het hoeft ons dus niet te verbazen dat ook bij de recente innovatiewerken van de stad Valenciennes die aanwezigheid van water als troef wordt uitgespeeld. Herwaardering van de Schelde en haar ecosystemen Er zijn 'klassieke' inrichtingswerken uitgevoerd die de bestaande ecosystemen in stand moeten houden:
Energie uit afvalwater Door de heraanleg van het rioolstelsel, op een originele en innoverende manier, zal warmteterugwinnning mogelijk zijn. Warm water dat in huizen wordt gebruikt om te douchen, te wassen en dergelijke, verliest een groot deel van zijn warmte in de afvoer en het riool. Als deze warmte (=energie) gedeeltelijk teruggewonnen wordt, betekent dat een enorme energiebesparing. De bouwmeesters van de vernieuwde stad gaan hiermee een ware uitdaging aan en steunen hiervoor op technieken die een twintigtal jaren geleden in Zwitserland zijn uitgetest en vandaag de dag in Berlijn en Oslo verder worden ontwikkeld.
Herwaardering van de Schelde voor goederentransport De bevaarbaarheid van de Schelde tot in Antwerpen en de toekomstige verbinding met het kanaal Seine - Noord-Europa vormen een volgende stap naar een verlaagd verbruik van fossiele brandstoffen - met hun negatieve impact - voor het transport van goederen. Dit gebeurt onder andere op lokaal niveau, door het oprichten van een internationaal logistiek centrum, de heropening van het kanaal van Pommeroeul en het verhogen van bepaalde bruggen om zo de weg vrij te maken voor hogere containerschepen. Herwaardering van de Schelde voor het riviertoerisme
Meer weten over: Het project 'Athena' - Valenciennes model voor een duurzame stad (in het Frans) >> Anita Villers, voorzitster van Environnement et Développement Alternatif. Met dank aan Julie Tartarin van Escaut Vivant en Yveline Lepillet van het SIAV. 1 Franse wet (2010) voor een nationale engagement voor het milieu. 2 Intercommunaal Saneringssyndicaat van Valenciennes. Terug naar de inhoudsopgave >> |
|||||||||||||||
Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >> |