|
|||||||||||||||
Een moderne Pont des Trous Het begeleidingscomité van de verbreding van de Schelde in Doornik had vier voorstellen voor de renovatie van de Pont des Trous weerhouden. (klik op de foto's voor een grotere weergave) Het geselecteerde ontwerp is op 5 november 2013 aan het publiek voorgesteld. Het gaat om de 'moderne' optie (ontwerp 4). De torens blijven bewaard, maar de bogen worden afgebroken. In plaats daarvan komt een structuur van gekruiste staven in roestvrij staal die de indruk wekken dat de brug doorzichtig is. In de torens zullen trappen worden gebouwd zodat men via de gaanderij van de ene oever naar de andere kan wandelen.
De werken zijn gepland voor 2015 en 2016. De geraamde kost van het project varieert tussen de 25 en de 29 miljoen euro. Het eigenlijke werk, de Schelde bevaarbaar maken voor schepen met een laadvermogen van 1500 - 3000 ton, zal zo'n 15 miljoen euro kosten. De rest zijn 'compensatiekosten'. De compensaties vinden we op de kades van de Schelde De Waalse regering heeft bekomen dat de verbredingswerken aan de Schelde in Doornik zullen worden gecompenseerd door de heraanleg van de kades tussen de Delwart- en de Devalléebrug (de Quai des Salines, Quai Notre-Dame en Quai du Marché au poisson vallen dus buiten het project). Het ANMA1, die eerder al het project 'Herwaardering van de stadskern' ontwierp, wil een groen lint langs de Schelde laten lopen: meer dan tweehonderd bomen zullen er worden geplant. Er worden paden aangelegd waar zowel voetgangers als fietsers terecht kunnen en waar hier en daar een rustplaats wordt ingelast. Het wegennet wordt opnieuw ingericht en er zullen zeker 366 parkeerplaatsen zijn. Aan de kant van de Pont des Trous komen er wandelpaden in blauwe steen en ook de aanmeerplaats wordt herbekeken. De Pont des Trous en het Parc du jardin de la Reine zullen in elkaar overlopen. Het wandelpad langs de Schelde op de Quai Sakharov wordt verlengd. Ter hoogte van de Quai Taille-Pierres tenslotte, is het de bedoeling de breedte van de Schelde te benutten om de jachthaven beter te integreren, onder andere met een volwaardige aanlegsteiger. Meer weten: - Modernisering van de doortocht van Doornik voor de Klasse Va (in het Frans) >> - Terugblik op de info- en ontmoetingsdag 'Water in de Stad - Doornik: De blauw-groene identiteit van de Boven-Schelde in de grensstreek' >> Bronnen: ‘La traversée de Tournai: le projet se précise’, 7/11/2013, RTBF Info 1 Agence Nicolas Michelin et Associés. Terug naar de inhoudsopgave >> |
|||||||||||||||
Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >> |