|
||||||||||||||||||||||||||||
Wat oorspronkelijk een zuiver waterbouwkundige ingreep was, werd meer en meer een stedelijk verhaal. De knappe herinrichting van de Leie-oevers in Kortrijk is een illustratie van hoe functionele infrastructuurwerken en stadsvernieuwing kunnen samengaan. Een doordacht ontwikkelingskader maakt een mix van stedelijke functies langs het water mogelijk, met aandacht voor beeldkwaliteit. De Leiewerken hebben ervoor gezorgd dat de Leie terug een centrale plaats krijgt in de stad. De Leie 'maakt de stad' en brengt Kortrijk verder tot leven, ze doet dienst als motor voor nieuwe ontwikkelingen en voor stadsvernieuwing. Een stukje geschiedenis Kortrijk, een van de oudste steden van België, is ontstaan langs de Leie. De naam Kortrijk gaat terug op de Latijnse naam van de stad Cortoriacum. Deze benaming betekent 'nederzetting gelegen aan de bocht van de rivier'. De rivier heeft steeds een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de stad. In de middeleeuwen verloopt de scheepvaart langs de Broeltorens, vandaag de enige overblijfselen van de oudste stadsvestingen. De noordelijke aftakking van de Leie geeft het Buda-eiland zijn vorm.
De Leiewerken - doortocht Kortrijk Unieke kans voor het stedelijk landschap
De Stad Kortrijk wil echter geen nieuwe autostrade door haar stad, met schepen van 185 m lang (± 2 voetbalvelden) en een 6-tal meter hoog. Dus tracht ze in de Leiewerken een meerwaarde te vinden voor de stad, namelijk: hoe kan elke euro die geïnvesteerd wordt in een technische ingreep ook van betekenis zijn voor de stad en haar inwoners? Dit vraagt een mentaliteitswijziging, gevoed door veel overleg en een breder nadenken. Ter illustratie de evolutie van het ontwerpen van de kades:
Bruggen vormen het nieuwe stadsbeeld Bij het ontwerp van de Collegebrug werd geopteerd voor een lichte en open structuur waardoor deze omgeving een open karakter krijgt. Deze brug slingert zich over de Leie tussen enerzijds de Diksmuidekaai en anderzijds het uiteinde van de IJzerkaai en doet dienst als voetgangers- en fietsersbrug die er mee moet voor zorgen dat scholieren van het Sint-Amandscollege en de toekomstige scholen veilig de school bereiken. Nieuwe plekken voor de stad
De Leiewerken deden in tussentijd al dienst als motor voor stadsvernieuwing. In 2003 werd het Buda-eiland erkend als Vlaams stadsvernieuwingsproject. De wijk Overleie volgde in 2012. Met stedelijke middelen, steun van Vlaanderen en met diverse partners worden diverse hefboomprojecten gerealiseerd. Beide stadsdelen worden maximaal op de Leie betrokken waardoor ze meer dan ooit deel worden van een nieuw stedelijke landschap. Voor meer info over de stadsvernieuwingsprojecten, klik hier. Zuurstof voor de stad Kortrijk heeft vanouds weinig groen in haar stadscentrum. Door de Leiewerken, maar ook door het wegtrekken van grootschalige economische activiteiten komen grote percelen vrij. In deze zones wordt bewust gekozen voor het realiseren van kleinschalige entiteiten waartussen kleine pleinen en groenzones worden gecreëerd. Ze vormen aangename fiets- en wandelverbindingen binnen de wijk en sluiten ook aan op bestaande verbindingen in de binnenstad. Zowel bij het ontwerp van de bruggen als bij de landschappelijke aanleg werd een maximale openheid nagestreefd. Hierdoor gaan deze groene zones deel uitmaken van een wijds stedelijk landschap.
Wie langs de Leieboorden flaneert ziet dat Kortrijk een nieuwe aanblik kreeg. De kwaliteit van de architectuur, de extra groenzones, de verschillende nieuwe functies, zoals vrijetijd, cultuur, horeca,... zijn extra's voor de wijk en de stad. Buda Beach is een oase van groen om te rusten, te sporten, te feesten. De skatebowl biedt de jongeren de mogelijkheid om zich uit te leven. Binnenkort opent het Vlasmuseum zijn deuren. De sportkooi bij de Noordbrug, de nieuwe aangelegde kaden, de groene zone op de top van het eiland, enz... zijn prachtige plekken om de Leie van nabij te beleven. Deze troeven stralen ook af op de aanpalende wijken. Wonen wordt er aantrekkelijker. De toekomstige projecten moeten deze beleving langs de Leieboorden versterken. De Leiewerken hebben ervoor gezorgd dat de Leie terug een centrale plaats krijgt in de stad. Een plaats waar iedere Kortrijkzaan trots op is en die de bezoeker uitnodigt nog eens terug te keren. Met dank aan Maarten Gheysen, Stedenbouwkundige Intercommunale Leiedal, die op de studiedag ‘Water in de Stad. Doortocht Kortrijk’ van 25 september 2013 de presentatie ‘De rivier maakt de stad’ gaf. Een fotoverslag van de studiedag kan je hier bekijken. Terug naar de inhoudsopgave >> |
||||||||||||||||||||||||||||
Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >> |