![]() |
|||||||||
Terneuzen krijgt er een nieuwe zeesluis bij, dat zijn Nederland en Vlaanderen overeengekomen. De nieuwe sluis moet de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen verbeteren. Binnenvaartschepen zullen ook gemakkelijker door Nederland, België en Frankrijk kunnen varen. Een historische beslissing wordt nu al gezegd. ![]() Gedaan met oplopende wachttijden Al tientallen jaren maken schepen druk gebruik van het sluizencomplex bij Terneuzen. Drie sluizen verbinden er de Westerschelde met het Kanaal Gent-Terneuzen. Grotere zeeschepen kunnen alleen door de Westsluis varen, maar ook binnenvaartschepen gebruiken deze sluis meer en meer omdat de capaciteit van de andere twee sluizen tekortschiet. Elk jaar komen er nog schepen bij en dat zorgt voor oplopende wachttijden op het water. Zeeschepen worden bovendien almaar groter: nóg een reden waarom een grotere, nieuwe sluis nodig is. Eén miljard euro
Nederland betaalt 141,9 miljoen euro, Vlaanderen betaalt de overige kosten. Van de Nederlandse bijdrage neemt de Zeeuwse regio 10 miljoen euro voor haar rekening. Er is gekozen voor een zeesluis binnen het bestaande sluizencomplex, omdat deze de kleinste ruimtelijke impact heeft. Dit komt overeen met de aanbeveling van het regionale Stakeholders Adviesforum (SAF1), dat de afgelopen jaren het voorbereidende studietraject intensief gevolgd heeft. Werken van start in 2015 Nu al geeft de sluis impulsen aan de regionale economie. De zekerheid over de bouw van de nieuwe zeesluis geeft bedrijven alvast de kans om hun investeringsbeleid erop af te stemmen. De grote sluis maakt de havens van Gent en Terneuzen bereikbaar voor zeeschepen die ook door het nieuwe Panamakanaal kunnen varen. Binnenvaartschepen zullen via de Seine-Scheldeverbinding vlotter van Rotterdam of Antwerpen naar Parijs kunnen varen en terug.
In 2021 moet het eerste schip geschut kunnen worden. 1 Stakeholders Advies Forum (SAF): een Vlaams-Nederlandse adviesgroep bestaande uit leidinggevenden van de direct betrokken provincies en gemeenten, havenbeheerders en –gebruikers (waaronder het bedrijfsleven, de landbouw en de binnenvaart) en belangenorganisaties. Bron: Scheldekrant nr 10 (2012), een Nederlands-Vlaamse uitgave van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) Terug naar de inhoudsopgave >> |
|||||||||
Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >> |