Nieuws nr. 73 - maart 2016 | ||||||
De sector van de bouw en afbraak speelt een belangrijke rol in de afvalverwerking. Het grootste deel van hun afval bestaat uit beton en bouwmaterialen dat, afhankelijk van de vervuilingsgraad (asbest), al dan niet recycleerbaar is. Bouwmaterialen worden echter hoe langer hoe technischer en meer samengesteld, en dus ook minder en minder recycleerbaar (isolatiemateriaal, zonnepanelen, composieten of vezel-versterkte kunststoffen). 100% gerecycleerd beton... De recyclage van afval uit de bouw en uit sloopwerken biedt een oplossing voor de schaarser wordende grondstoffen en zorgt voor nieuwe mogelijkheden voor het afval. Het is mogelijk om beton te produceren waarvan de grondstoffen voor 100% vervangen worden door gerecycleerde materialen zonder dat de eigenschappen van het beton verloren gaan:
...Vervoerd via het water? Het transport via de waterwegen laat de aanlevering toe van zware massa’s, in grote hoeveelheden en in bulk, vervoerd over grote afstanden: zand, grind, brandstof, schroot, granen, ... Van alle goederen die via het water vervoerd worden, vormen bouwmaterialen het belangrijkste aandeel. Vaak laten de betonfabrieken hun grondstoffen aanleveren per boot (grind, zand, cement) en vervoeren zij hun afgewerkt product (beton) naar de werven in de stad met vrachtwagens. Het transport via het water is een keuze die zowel ecologisch als economisch interessant is in vergelijking met andere transportmiddelen:
Bronnen: - 'SITA et DOUBLET pour développer la solution innovante et écologique C’Urban' >> - 'Métabolisme de la Région de Bruxelles-Capitale: identification des flux, acteurs et activités économiques sur le territoire et pistes de réflexion pour l’optimisation des ressources' >> - 'Waterlopen en water in Brussel' >> - 'L’eau et les cours d’eau en Wallonie' >> |
|||||||
Terug naar de inhoudsopgave > |