Uitweiding traject Deûlémont - Gent

Op het tracé tussen de aansluiting ter hoogte van Cambrai op het waterwegennetwerk in Noord–Frankrijk en de monding van de Deűle in de Leie zijn op korte termijn geen aanpassingswerken gepland, behalve te Quesnoy-sur-Deűle. Er zijn evenwel reeds voorbereidende studies verricht. Tussen Deűlémont en Gent worden op korte termijn wél werken gepland voor de verbetering van de bevaarbaarheid.

Het traject verloopt van zuid naar noord via de Leie van Deűlémont tot Deinze, het Afleidingskanaal van de Leie tussen Deinze en Schipdonk, het Kanaal –Gent-Brugge-Oostende tussen Schipdonk en de Ringvaart en ten slotte het Noordervak van de Ringvaart tot aan het Kanaal Gent–Terneuzen, waardoor wordt aangesloten op de ganse Schelde-Rijndelta en haar wijdvertakt netwerk van vaarwegen. Dit tracé is met een rode lijn aangeduid op figuur 1.





De werken voor het Vlaamse gedeelte, tussen Wervik en Gent, zijn op figuur 2 aangeduid. Het tracé wordt homogeen op 4,5 m diepte gebracht (daarvoor moet de Leie met 1 meter worden verdiept), een vrije hoogte van 7 meter voor het transport met drie lagen containers wordt verwezenlijkt, te Sint-Baafs-Vijve en Harelbeke worden sluizen voor klasse Vb gebouwd en op 8 verschillende plaatsen worden passeerstroken ingericht ten behoeve van het eenrichtingsverkeer voor de klasse Vb. De werken zijn gepland tussen 2009 en 2016.

Bij de nu nog aan gang zijnde werken van kanalisering van de Leie, zoals de werken in de doortocht van Kortrijk, wordt met deze gegevens rekening gehouden. Tot deze kanalisatiewerken was besloten naar aanleiding van de overstromingen van 1965 en 1966 langs de Leie opwaarts Deinze. Het ruimere profiel moest niet alleen zorgen voor een vlottere waterafvoer, maar moest ook kruisend verkeer voor scheepvaart klasse IV toelaten. In de doortocht van Kortrijk zal in de toekomst voor klasse Vb eenrichtingsverkeer gelden.

Bron: Willem Van Crombrugge, projectleider Seine-Schelde, W&Z afdeling Bovenschelde

>> Terug naar de hoofdtekst
>> Terug naar de inhoudsopgave


 

Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >>