Uitweiding sluizencomplex Evergem

Al geruime tijd was de comfortcapaciteit van de eerste sluis in Evergem overschreden, met lange wachttijden voor de schippers tot gevolg.

Met de constructie van de grootste binnenvaartsluis van België - die op 3 juni 2009 werd ingehuldigd - wordt getracht daar een oplossing aan te bieden. De nieuwe sluis ligt vlak naast de bestaande sluis en heeft een lengte van 230 meter en een breedte van 25 meter. Deze afmetingen volstaan voor het schutten van 4 schepen van klasse IV, of 2 tweebaksduwstellen klasse Vb. De werkzaamheden werden opgedeeld in vier belangrijke aanbestedingen: de bouw van de kaaimuren, de burgerlijke bouwkunde van de sluis zelf, de deuren en de elektromechanica en het nieuwe bedieningsgebouw.

Niet alleen voor de schippers wordt de nieuwe sluis even wennen. De binnenvaartbegeleiders verlaten na veertig jaar hun hoge stekje boven de eerste sluis en nemen hun intrek in het gloednieuwe bedieningsgebouw, van waaruit ze beide sluizen de klok rond bedienen. In het nieuwe gebouw worden meerdere functies en diensten ondergebracht. De hoofdfunctie van het gebouw is voorbehouden voor de elektrisch gestuurde bediening van de sluizen, maar ook het personeel van River Information Services (RIS) - Vlaanderen, de binnenvaartinformatiediensten verhuist mee.
Ze staan in voor:

  • het aanbieden van berichten conform de Europese standaard aan de schipperij;
  • het ter beschikking stellen van digitale vaarkaarten van de waterwegen klasse Va en hoger aan de waterweggebruiker;
  • het uitwisselen van reis-, lading- en positiegegevens tussen de beheerders onderling;
  • via het AIS (Automatic Identification Systeem)-netwerk de beheerders en schippers elkaar op de hoogte te houden.

Bronnen:
Piet Creemers, RIS-coördinator, W&Z
Jan Balduck, adviseur-ingenieur, W&Z


>> Terug naar de hoofdtekst
>> Terug naar de inhoudsopgave


 

Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >>