SEINE-SCHELDE: een project van Europese betekenis

Het subsidiedossier

Door de Beschikking 884/2004/EG van het Europese Parlement en de Raad werd een Europees meerjarenprogramma van prioritaire werken van kracht. Het bevat 30 projecten die ten laatste in 2020 beëindigd moeten zijn. De verbinding Seine–Schelde is één van die 30 projecten en het Vlaamse deel werd als één van de prioritaire secties aangeduid. Het belang van dergelijke opname in een Beschikking is dat een hogere Europese subsidie kan worden bekomen dan bij niet-prioritaire projecten.
Bij de toekenning van subsidies voor deze transportprojecten heeft de Europese Commissie voorrang gegeven aan de waterwegenprojecten, vanwege het feit dat de binnenvaart als meest milieuvriendelijke transportmodus wordt erkend.
Een maximale subsidie werd aan deze projecten verleend. De totale kosten bedragen naar schatting € 4,2 miljard, ruim € 300 miljoen voor verbetering van het noordelijke (Vlaamse) deel tussen Gent en Deûlémont (Deûle is de grensrivier met Frankrijk) en € 3,9 miljard voor de aanleg van een nieuw kanaal tussen Compiègne en Cambrai in het Franse departement Picardië.
De Europese Unie heeft in november 2006 het TEN-T meerjarenprogramma 2007-2013 vastgesteld met een maximale bijdrage aan het Seine-Schelde-project van € 420 miljoen (10%), waarvan € 333 miljoen voor het Franse project Canal Seine-Nord Europe. Het resterende budget van € 87 miljoen dient ter cofinanciering van de verbeteringen op de noordelijke verbindingen naar Vlaanderen en Wallonië. Voor het Vlaamse deel betekent dit concreet een subsidie van 20 %.
Het gemeenschappelijke subsidiedossier met Frankrijk en Wallonië werd op 20 juli 2007 ingediend bij de Europese Commissie. Het heeft betrekking op het meerjarenprogramma van het Trans-Europees Netwerk voor Transport voor de budgettaire periode 2007 - 2013. Het is de bedoeling van de Europese Commissie om ook voor de periode 2014 - 2020 een gelijkaardige subsidieregeling als voor de periode 2007 - 2013 uit te werken.
Op Vlaamse bodem omvatten de gesubsidieerde werken, naast de geplande werken voor het luik binnenvaart, ook een reeks werken van het luik ‘rivierherstel’, namelijk de onderdelen waarvan het de ambitie is om ze tegen 2015 afgewerkt te hebben.
Het zijn dus werken ter bevordering van het ecologische potentieel die gesubsidieerd worden met gelden uit het programma voor Trans-Europese netwerken voor transport. Dit is niet ongewoon want de Europese Commissie hecht veel belang aan het respect voor natuur en milieu bij de uitvoering van infrastructuurwerken.

Met dank aan
Birgit Blasch, Senior Project Manager, TEN-T EA
Willem Van Crombrugge, projectleider Seine-Schelde
W&Z afdeling Bovenschelde


>> Terug naar de hoofdtekst
>> Terug naar de inhoudsopgave

 

Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >>