WALLONIË: Binnenvaartstructuur in Wallonië: een stand van zaken

Zoals vermeld in het inleidend artikel van deze nieuwsbrief, wil de internationale binnenvaartverbinding Seine-Schelde een nieuwe as voor scheepvaart tot 4.400 ton uitbouwen die Parijs, Antwerpen en Rotterdam met elkaar verbindt. Om dit te bewerkstelligen, voeren Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen - met de steun van de Europese Unie - grootse werken uit tussen 2010 en 2015.

Dit ambitieus project houdt heel wat veranderingen in het rivierlandschap van Leie en Bovenschelde in, maar ook op het gehele Waalse grondgebied.



Het Waalse deel van het Seine-Scheldeproject, Seine-Schelde Oost genoemd, voorziet verschillende aanpassingswerken, waaronder:

  • De aanpassing van de Grensleie voor schepen met laadvermogen van 4.400 t. Hiervoor dient in Komen een brug verhoogd en een deel van een kanaal gegraven te worden. Op vandaag is de impactstudie afgerond, maar geen enkele vergunning werd reeds verstrekt. De overheden verzamelden wel alle opmerkingen van de milieuverenigingen om het project aan te passen.
  • In Doornik moet de Schelde aangepast worden aan een gabariet van 2000 t, wat problemen zal opleveren voor de doorvaart onder de Pont des Trous. Verschillende oplossingen worden bestudeerd: de centrale boog verbreden, een kleine of grote omleiding van de vaarweg rond de brug.
  • De bouw van 2 nieuwe stuwen in Kain en in Hérinnes om de scheepvaartcondities en het overstromingsbeheer te verbeteren.
  • De heropening van het Kanaal Condé-Pommerœul in Frankrijk, met de medewerking van het Waals Gewest. Dit gedeelte van het kanaal werd gesloten voor scheepvaart in 1992. Na vele jaren van onderhandelen werd een ‘historisch’ akkoord gesloten om het kanaal te heropenen en zijn de studies eindelijk afgerond. Hamvraag die overblijft betreft de behandeling van de vervuilde baggerspecie. In Frankrijk is een onderzoek lopende, het Waals Gewest is in afwachting van de resultaten.
  • De verbetering van de bevaarbaarheid ter hoogte van de sluizen van Hensies en Pommerœul.
  • De aanpassing aan 2000 t laadvermogen van de Waalse ‘ruggengraat’ tussen Pommerœul en de Samber, wat de bouw van vier nieuwe sluizen op het Centrumkanaal en op het Kanaal naar Charleroi inhoudt, evenals een verbreding en rechttrekking van een gedeelte van het Kanaal Nimy-Blaton.
Voor meer info, klik hier.

Bron:website van de Direction générale opérationnelle Mobilité et Voies hydrauliques, Service public de Wallonie

>> Terug

 

Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >>