|
VLAANDEREN: De milieuvriendelijke over nader bekeken
In 2008 werd langs
het Kanaal naar Charleroi in Lot een zogenaamde milieuvriendelijke oever
gerealiseerd en ook langs andere kanalen in Vlaanderen zijn de laatste
jaren tal van dergelijke oevers aangelegd.
Wat houdt het concept milieuvriendelijke oever nu in, en wat is het verschil
met 'gewone' oevers?
De keuze voor een bepaald type oever wordt in eerste instantie ingegeven
door nautische aspecten, met andere woorden in hoeverre er nood is aan
doorvaartbreedte en waterdiepte voor de scheepvaart. In tweede instantie
bekijkt men welke functies men langs de waterweg wil ontwikkelen, zoals
overslagactiviteiten of het verfraaien van een woonzone. Tot slot dient
te worden overwogen hoeveel breedte beschikbaar is of beschikbaar kan
gemaakt worden om de oever te realiseren. Op basis van deze criteria wordt
de beste optie gekozen van een drietal oevertypes.
De meest gangbare oeververdediging op de kanalen in Vlaanderen bestaat
uit een rij stalen damplanken, bovenaan afgewerkt met een betonnen balk.
Het grote voordeel van deze oeverconstructie is de geringe plaats die
door de structuur van de oever wordt ingenomen. Dit oevertype wordt dan
ook vooral toegepast op plaatsen waar weinig ruimte is, zoals ter hoogte
van woonkernen of bedrijven.
Een tweede oevertype is het 'riviertalud'. Dit type, bestaande uit een
lichte helling, beschermd met bv. schanskorven (netten in ijzerdraad gevuld
met breuksteen), is vanuit bouwkundig oogpunt de ideale oeverconstructie.
Het is eenvoudig, goedkoop en vergt zelfs op lange termijn weinig onderhoud.
Er is echter een aanzienlijke breedte vereist om dit type oeververdediging
te ontwikkelen. Bovendien kent dit oevertype nog enkele belangrijke nadelen.
Zo is er geen enkele andere functie combineerbaar met deze oever, op economisch
vlak noch inzake natuurontwikkeling.
Dit laatste geldt feitelijk voor allebei de al genoemde oevertypes. De
klassieke 'oevermuur' noch het riviertalud bieden kansen aan watergebonden
flora en fauna om zich te ontwikkelen. Waar dit wel mogelijk en gewenst
is, wordt daarom vaak gekozen voor een derde oevertype: de zogenaamde
'milieuvriendelijke oever'.
Het concept 'milieuvriendelijke oevers
De
basisidee van de milieuvriendelijke oever bestaat erin dat de oever wordt
opgesplitst in twee oevers achter elkaar, elk met hun eigen functie. De
eerste oever, het dichtst tegen het kanaal, weerstaat aan erosie en is
opgebouwd uit eerder harde materialen. De tweede oever is minder onderhevig
aan golfslag en waterstroming, zodat hij met een erg geringe bescherming
toch overeind blijft staan en plaats biedt aan fauna en flora. Doorheen
de eerste oever zijn tenslotte op sommige plaatsen doorgangen aangebracht
waardoor het kanaal in verbinding staat met een strook tussen de eerste
en de tweede oever, die door zijn geringe golfslag een aantrekkelijk pleisterplaats
biedt aan vissen en andere waterfauna.
De milieuvriendelijke oevers in onder meer Lot, langs het Kanaal naar
Charleroi, en in Humbeek en Wintam langs het Zeekanaal Brussel-Schelde,
brengen deze principes in de praktijk. Ook kanalen kunnen dus een belangrijke
rol spelen inzake natuurontwikkeling.
Met dank aan Kevin Polfliet
Communicatieverantwoordelijke W&Z Afdeling Zeekanaal
>>
Terug
|
|