VLAANDEREN: Binnenvaartproject
en rivierherstel Leie hand in hand
Met de voorbereiding voor het
binnenvaartproject Seine-Schelde in Vlaanderen en meer bepaald
het traject tussen Wervik en Gent, groeide het besef dat andere
ingrepen binnen de Leievallei wenselijk waren om deze op diverse
vlakken te herwaarderen.
De eerste technisch-economische studie omtrent het project
Seine-Schelde in Vlaanderen, werd eind vorige eeuw uitgevoerd.
Uit de multi-criteria-analyse op het einde van de studie bleek
dat een bescheiden ingreep op de Leie, met behoud van de huidige
waterlijn en enkel een verdieping met één meter, het beste
en meest milieuvriendelijke alternatief was.
Al spoedig kwam men tot het besef dat nader onderzoek geboden
was om na te gaan of naar aanleiding van de werken voor dit
binnenvaartproject ook geen andere ingrepen binnen de Leievallei
wenselijk waren om deze te herwaarderen, meer bepaald op het
vlak van zoetwaterbeheer, natuur, ruimtelijke kwaliteit, recreatie
en historisch erfgoed. Hiermee werd aan het luik binnenvaart
ook een luik rivierherstel toegevoegd.
Methodiek
Er werd gekozen voor de methodiek
van 'Geďntegreerd Gebiedsgericht Beleid', waarbij een brede
waaier van stakeholders werd betrokken. Als stuurgroep werd
gekozen voor het ambtelijk overlegorgaan van het Leiebekkencomité
en als klankbordgroep voor de plenaire vergadering van dit
comité.
Er werden werkgroepen opgericht rond de thema's profiel en
oevers, Leiemeanders en rond specieberging. Een projectbureau
met de vertegenwoordigers van de waterwegenadministratie en
de studiebureaus stond in voor de dagelijkse leiding. De betrokken
steden, gemeenten en provincies, de Vlaamse administraties
en het middenveld werden geraadpleegd om een 'Geďntegreerd
Strategisch Plan' Seine - Schelde op te stellen.
Naast de werken voor het luik binnenvaart was daarin een groot
aantal ideeën omtrent initiatieven tot herwaardering van de
Leievallei opgenomen. Binnen dit strategisch plan vormde het
bouwen van nieuwe oeververdegigingen op de Leie een belangrijk
onderdeel. Dankzij een natuurvriendelijke aanpak zorgt deze
investering niet enkel voor een versteviging ten behoeve van
de binnenvaart, maar tevens voor een verhoging van de ecologische
waarde van de gekanaliseerde rivier. De ondiepe zone, waar
toch geen scheepvaart mogelijk is, wordt hiermee beschermd
tegen de golfslag van de schepen, zodat daar de specifieke
rivierfauna en -flora kan gedijen. Het bouwen van nieuwe oeververdediging
op de Leie tussen Wervik en Deinze is overigens op meerdere
plaatsen noodzakelijk vanwege de slechte staat waarin ze verkeert.
De klassieke harde oeververdedigingen blijken hun beperkingen
te hebben en aan een relatief snelle degradatie onderhevig
te zijn. De aanwending van natuurtechnische milieubouw heeft
ondertussen in Vlaanderen ingang gevonden. Alhoewel daarbij
kan worden gegrepen naar algemene kennis met betrekking tot
stabiliteit en effectiviteit, is bijkomende kennis gewenst.
Voor het grootschalig project dat Seine -Schelde is, werd
daarom naast de samenwerking met het Instituut voor Natuur-
en Bosonderzoek voor wat het ecologische luik betreft, met
de faculteit Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent
een onderzoeksprogramma voorbereid voor het aspect stabiliteit.
Subsidiëring
In juli 2007 verklaarde de Vlaamse
regering zich akkoord over de samenwerking met Wallonië en
Frankrijk en meer bepaald over de indiening van een gemeenschappelijk
subsidiedossier in het kader van het TEN -T1
programma van de Europese Unie. De uitvoering van het Vlaamse
deel van de prioritaire sectie Deűlémont-Gent in de periode
2009-2016 werd hierbij principieel onderschreven.
Aan het Vlaamse gedeelte van het intussen goedgekeurde subsidiedossier
voor de uitvoeringsperiode 2007-2013 werd een subsidiepercentage
van 20% toegekend. In het subsidiedossier werd door Vlaanderen
het ganse luik binnenvaart voorgesteld, dat loopt tot
het jaar 2016. Dit binnenvaartluik werd aangevuld met de in
die periode geplande werken van het luik rivierherstel die
rechtstreeks aan de gekanaliseerde Leie zijn verbonden, meer
bepaald het bouwen van natuurvriendelijke oevers, met integratie
van parallel liggende oude beddingen van de rivier, aansluitingsconstructies
ter hoogte van de oude dwarsliggende riviermeanders en vispassages
aan de sluizen en stuwen.
De investering in het Vlaamse gedeelte van Seine-Schelde bedraagt
240 mln euro voor de periode 2009-2016, terwijl tussen 2001
en 2009 reeds ongeveer 40 mln euro zal zijn geďnvesteerd voor
de bouw van de tweede sluis van Evergem en alle werken aan
de containerterminal van Wielsbeke en diens ontsluiting voor
scheepvaart met drie lagen containers.
Wil u meer weten over het project Seine-Schelde, klik dan
hier.
Koen
Heinen, redacteur bij De Lloyd
Met dank aan Tom Vermijlen,
Waterwegen en Zeekanaal NV
1
Het Trans-Europese Netwerk voor Transport (TEN-T) is één
van de stuwende krachten voor het bewerkstelligen van groei,
concurrentievermogen en werkgelegenheid. De Europese Commissie
heeft een lijst opgesteld van 30 prioritaire projecten die gaan
van wegverbindingen, spoorverbindingen tot binnenvaartverbindingen,
al dan niet gecombineerd.
|