TOEGANKELIJKHEID: verruiming gekoppeld
aan natuurherstel?
De
Zeeschelde vervult samen met de Wester-schelde en het Kanaal
Gent-Terneuzen een belang-rijke functie als scheepvaartroute
van en naar de havens van Antwerpen, Gent, Brussel, Vlissingen
en Terneuzen. Deze havens verwerken heel wat maritieme lading.
Om competitief te blijven op wereldvlak is een goede toegankelijkheid
van die havens een cruciale factor.
In dat kader past het akkoord tussen Nederland en Vlaanderen
- onder de vorm van het tweede Scheldeverdrag - over de verdieping
van de Schelde tot 13,10 m. Die verdieping moet toelaten dat
containerschepen getij-onafhankelijk de Haven van Antwerpen
kunnen bereiken.
De verdieping dient gepaard met een natuurherstel- en ontwikkelingsplan.
In Nederland geeft de overheid aan de vaargeul te willen verruimen
zonder natuurcompensatie. Dit stuit op verzet bij enkele natuurbeschermingsorganisaties,
zoals u in onderstaand artikel kan lezen.
Tekst: De verruiming van de Schelde, Het Deurganckdok,
ir. Rudy Van den Broeck - MOW-Maritieme Toegang (28 kB) >>
Voor meer info, surf naar www.verruimingvaargeul.be.
... EN NATUURCOMPENSATIE
Verruiming vaargeul Westerschelde
gekoppeld aan natuurherstel?! De soapserie die het Westerscheldedossier
langzamerhand geworden is, nadert een hoogtepunt. Begin juli
kwam het Tracébesluit verruiming vaargeul
Westerschelde uit. Hierin staat beschreven hoe de derde verruiming
van de vaargeul naar Antwerpen uitgevoerd zal worden. In dit
tracébesluit geeft de overheid aan de vaargeul te willen verruimen
zonder natuurcompensatie. Zij meent dat compensatie niet nodig
is, omdat er waarschijnlijk geen schade aan het gebied zal
ontstaan.
Een aantal natuurbeschermingsorganisaties bestrijdt dit en
tekende op 28 augustus beroep aan tegen het tracébesluit.
Prognose uit het tracébesluit
De Westerschelde is een waardevol gebied, maar het is er slecht
aan toe. Daarom dient snel natuurherstel gerealiseerd en verdere
achteruitgang voorkomen te worden. Voor het verruimingsproject
zijn dan ook een milieueffectrapportage1
en passende beoordeling2
vereist. In deze onderzoeken is met morfologische- en waterbewegingsmodellen
voorspeld dat de oppervlakte ecologisch waardevol gebied als
gevolg van de verruiming niet of nauwelijks achteruit zal
gaan. En mochten er toch negatieve effecten op de natuur blijken
te zijn, dan wordt er vanuit gegaan dat dit op te vangen is
door de vrijkomende baggerspecie op plaatranden te storten.
Op die manier denkt men genoeg nieuw waardevol gebied te kunnen
creëren om een eventuele achteruitgang ruimschoots te compenseren.
Voor de langere termijn verwacht men door regelmatig bijstellen
van de baggerstortstrategie schade te kunnen voorkomen.
Door de effecten van de vorige verruiming te volgen (het MOVE3-
programma) zegt men voldoende inzicht in de natuurlijke processen
te hebben verkregen, om 'steeds accuraat te anticiperen' en
veranderingen aan de bodem bij te kunnen sturen vóórdat daadwerkelijk
schade aan de natuur ontstaat. Op basis hiervan werd geconcludeerd
dat een derde vaargeulverruiming, met aangepaste baggerstortstrategie,
geen schade zal toebrengen aan de natuur in de Westerschelde
en natuurherstel in het tracébesluit dus niet aan de orde
behoeft te komen.
Second opinion
Vereniging
Natuurmonumenten, de Zeeuwse
Milieufederatie, Stichting
Het Zeeuwse Landschap en Vogelbescherming
Nederland zijn van mening dat op basis van de onderzoeksrapporten
die conclusie niet te trekken is. Zij vinden dat het vereiste
onderzoek met de best beschikbare middelen gedaan is, maar
niet de informatie biedt om de vergaande conclusies van het
tracébesluit te kunnen onderbouwen.
Het functioneren van de Westerschelde is zo complex dat het
lastig is om betrouwbare voorspellingen te doen. Deskundigen
schatten de foutmarge van hun voorspellingen dan ook op 50%,
waardoor de effecten op voor de natuur waardevol gebied aanzienlijk
anders uit kunnen vallen dan voorspeld.
De werking van de vernieuwende plaatrandstortingen is slechts
kortdurend op één locatie uitgetest. Ze biedt dus weinig geruststelling
dat eventuele schade opgevangen zal worden. Voor het bijsturen
van de baggerstortstrategie op de lange termijn ontbreekt
de benodigde kennis van het natuurlijk zandtransport in de
Westerschelde.
Ter illustratie: enkele jaren geleden is de Westerschelde
omgeslagen van een zandimporterend naar een zandexporterend
systeem. Dat is een heel fundamentele verandering, die ook
met de kenniswinst uit de vorige verruiming niet te verklaren
blijkt. Daarnaast worden negatieve effecten op vogels en bodemdieren
wel erkend, maar beoordeeld als niet-significant. In een Natura
20004 gebied dat er zodanig
slecht aan toe is, is echter iedere toegevoegde schade van
betekenis.
Aansterken
Alle partijen zijn zich ervan bewust dat absolute zekerheid
in een dynamisch systeem als de Westerschelde niet te krijgen
is. In 2005 is daarom in o.a. de Ontwikkelingsschets
2010 afgesproken naast de verruiming een eerste stap naar
een grotere veerkracht van het systeem te zetten, door 600ha
natuurherstel te realiseren. Met een dusdanig verbeterde 'weerstand'
kan de Westerschelde een volgende operatie beter aan dan in
haar huidige slechte staat.
De Scheldeverdragen
bekrachtigden dit opzet, maar in het voorliggende tracébesluit
is de koppeling tussen natuurherstel en verruiming weer geheel
losgelaten. Natuurherstel heeft in Nederland een straffe politieke
wind tegen en het is nog geenszins zeker dat die goede voornemens
worden gerealiseerd. Bovenstaande organisaties maken zich
daarom hard voor een tracébesluit waarin verruiming gekoppeld
is aan natuurherstel, zoals in de Ontwikkelingsschets 2010
het geval was.
De vervelendste slotaflevering zou na deze jarenlange inspanningen
toch zijn 'Operatie geslaagd - patiënt dood'.
De Nederlandse natuur- en milieuverenigingen - en met hen
allicht nog anderen - maken zich hard voor koppeling van natuurherstel
en verruiming.
Annelies
Luteijn
Beleidsmedewerker Deltawateren
Zeeuwse Milieufederatie
1 Milieueffectrapportage (m.e.r.) is een procedure
voorafgaand aan belangrijke activiteiten of ingrepen waarbij
de milieugevolgen ervan op een wetenschappelijk verantwoorde
wijze worden bestudeerd, besproken en geëvalueerd.
2 In een Passende Beoordeling wordt een afweging
gemaakt van de mogelijke significante effecten op de Speciale
Beschermingszones in het kader van de Europese Habitat-
en Vogelrichtlijn.
3 MOVE: MOnitoring VErruiming Westerschelde.
Voor het eindrapport van de effecten van de verruiming uitgevoerd
tussen juli 1997 en juli 1998, klik hier.
4 Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde
natuurgebieden. Het omvat alle gebieden die aangewezen zijn
op grond van de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn.
|