HET SCHELDEBELEID
Lange
Termijn Visie Schelde-estuarium
Raf Suys, kabinetschef van minister-president
Peeters, lichtte op 8 juli 2008 de voortgang toe van de projecten
in de drie verschillende pijlers van de Lange
Termijnvisie Schelde-estuarium: toegankelijkheid, natuurlijkheid
en veiligheid tegen overstromingen.
Hij benadrukte dat 'beveiliging tegen overstromingen' en 'meer
robuuste natuur' beleidsmatig aan elkaar verankerd worden,
wat toelaat maximaal win-win situaties te realiseren. Naast
het 'flankerend landbouwbeleid' kwam ook de verruiming van
de vaargeul van de Westerschelde voor een verbeterde toegankelijkheid
van de Scheldehavens aan bod. Hierbij werd het belang van
de 'Scheldeverdragen' aangehaald, die dezelfde avond nog door
de Nederlandse Eerste Kamer zouden goedgekeurd worden.
Toespraak Raf Suys, kabinetchef Kris Peeters, minister-president,
bevoegd voor o.a. Landbouwbeleid en Havens (137 kB) >>
De 4 Scheldeverdragen samengevat:
Welke zijn de vier
Scheldeverdragen waarover op 8 juli werd gestemd?
"Een eerste
verdrag gaat over de uitvoering van de Ontwikkelingsschets
2010. Daarin werden afspraken opgenomen over uitvoering
en financiering van de Scheldeverdieping (zeg maar de
baggerwerken) en de natuurontwikkeling die voor de eerstkomende
periode noodzakelijk zijn. Zij biedt de provincie Zeeland
de mogelijkheid de vereiste natuurmaatregelen te realiseren.
Daarin zitten de erg gevoelige onteigeningen van ingepolderde
landbouwgronden die aan het water worden teruggegeven.
Het tweede verdrag handelt over de
samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland op het gebied
van beleid en beheer in het Schelde-estuarium. Die samenwerking
slaat op maatregelen rond de toegankelijkheid van de
Scheldehavens, het behoud van een gezond en dynamisch
estuarien ecosysteem en de veiligheid tegen overstromingen.
Het houdt de derde verdieping van de Schelde in tot
13,10m wat een getij-onafhankelijke vaart naar Antwerpen
waarborgt voor schepen met deze diepgang.
Het derde verdrag slaat op het gemeenschappelijk
nautisch beheer in het Schelde-estuarium. Het legt de
al bestaande situatie vast en leidt ertoe dat Nederland
en Vlaanderen gezamenlijk instaan en verantwoordelijkheid
dragen voor de veilige en vlotte afwikkeling van het
scheepvaartverkeer.
Het vierde verdrag koppelt de loodsgelden
voor de havens van Rotterdam en Antwerpen los. Sinds
het scheidingsverdrag van het Verenigd Koninkrijk der
Nederlanden moet Rotterdan, dat veel dichter bij de
Noordzee ligt, dezelfde loodstarieven hanteren als Antwerpen.
Dat was een groot concurrentieel nadeel voor Rotterdam.
Voor Vlaanderen is het vrijgeven van de tarieven een
enorme toegeving" |
ProSes 2010
bestaat niet meer
In het Schelde-estuarium zijn
veiligheid tegen overstromen, toegankelijkheid en natuurlijkheid
van groot belang. Daarom hebben de Vlaamse en de Nederlandse
regering op 11 maart 2005 een Ontwikkelingsschets 2010 (hierna
OS2010) voor het Schelde-estuarium vastgesteld. Deze ontwikkelingsschets
geeft op strategisch niveau aan welke projecten en maatregelen
moeten worden gerealiseerd om ervoor te zorgen dat de Schelde
in 2030 veilig, toegankelijk en natuurlijk is. De Vlaams-Nederlandse
Projectdirectie ontwikkelingsschets Schelde-estuarium (ProSes)
heeft de schets voorbereid.
Met de realisatie van de projecten en maatregelen is inmiddels
begonnen. Teneinde de samenhang en de voortgang van de projecten
uit de OS2010 te bevorderen zodanig dat een tijdige en kwaliteitsvolle
realisatie van de projecten uit de OS2010 kan plaatsvinden,
heeft tussen maart 2005 en 1 januari 2008 projectorganisatie
ProSes2010 gefunctioneerd.
Met ingang van 1 januari 2008 is ProSes2010 opgesplitst in
een Werkgroep Ontwikkelingsschets 2010, die de inhoudelijke
opvolging en begeleiding van de OS2010 voor zijn rekening
neemt, en het Uitvoerend Secretariaat Technische Scheldecommissie,
dat instaat voor de praktische ondersteuning van de Technische
Scheldecommissie (TSC)1
en haar werkgroepen. Het gaat hier om een gezamenlijk initiatief
van de Vlaamse en Nederlandse regering.
Taken Uitvoerend Secretariaat Technische Scheldecommissie
- Secretariële ondersteuning TSC;
- Zorg voor de externe communicatie;
- Zorg voor het grensoverschrijdend betalingsverkeer
in verband met het Schelde-estuarium;
- Faciliteren werkgroepen TSC;
- Juridische advisering TSC en werkgroepen.
Doel en taken werkgroep Ontwikkelingsschets 2010
Het doel van de werkgroep Ontwikkelingsschets 2010 is het verkrijgen
van zodanige besluitvorming over de projecten en maatregelen
uit de Ontwikkelingsschets, dat met de daadwerkelijke uitvoering
kan worden begonnen. De projecten en maatregelen bieden een
oplossing voor de problemen in het Schelde-estuarium op het
gebied van de veiligheid tegen overstromen, toegankelijkheid
en natuurlijkheid.
De uitvoering van de projecten bestaat uit vier fases. Na het
afronden van de eerste fase, het opstellen van de Ontwikkelingsschets
in 2004, bevinden we ons thans volop in de plan- en projectfase:
- In de planfase worden de noodzakelijke besluitvormingsprocedures
doorlopen en wordt het bijhorende onderzoek uitgevoerd.
- In de projectfase gaat het om het verkrijgen
van de benodigde vergunningen, grondverwerving, enz.
Een aantal projecten is reeds opgestart
of zelfs afgerond; anderen zitten nog in de voorbereidende fase.
Het is de bedoeling dat alle projecten en maatregelen in 2010
zijn gerealiseerd ofwel in uitvoering zijn genomen. Om dat te
bereiken is het nodig de voortgang van de projecten bestuurlijk
te monitoren.
Het doel van de Werkgroep Ontwikkelingsschets 2010 is naast
deze bestuurlijke monitoring het bevorderen van hoogwaardige
politiek en maatschappelijk gedragen besluiten over de projecten
en maatregelen door de verantwoordelijke bestuurders. De verantwoordelijkheid
voor de projecten zélf ligt bij de overheidsorganisaties die
daartoe bevoegd zijn. Zij hebben de inhoudelijke en procedurele
kennis en kunde in huis.
De Werkgroep Ontwikkelingsschets 2010 heeft als taken:
- het regisseren van de projecten en maatregelen op een
zodanige wijze dat de samenhang en de voortgang gewaarborgd
blijven;
- het uitbrengen van adviezen aan de Technische Scheldecommissie;
- het zorg dragen voor de inbreng van overheden, belanghebbenden
en maatschappelijke organisaties;
- verzorgen van voortgangsrapportages.
De werkgroep hanteert daarbij een open en transparante aanpak.
Zij stelt betrokken overheden, belanghebbenden en maatschappelijke
organisaties in staat om invloed uit te oefenen op het project.
Deze partijen wordt gevraagd expertise, kennis en ervaring in
te brengen om zodoende plannen met hoogwaardige kwaliteit te
verkrijgen. De werkgroep wordt bij deze werkzaamheden gefaciliteerd
door het Uitvoerend Secretariaat Technische Scheldecommissie.
Voor meer info: bezoek de website www.ontwikkelingsschets2010.be.
Sofie Verheyen
Programma-manager
Werkgroep Ontwikkelingsschets 2010
1 TSC: het ambtelijk overleg
tussen Vlaanderen en Nederland over alle technische aangelegenheden
van het Schelde-estuarium. De Technische Scheldecommissie functioneert
in haar huidige samenstelling als voorportaal voor het overleg
tussen de bewindslieden van Vlaanderen en Nederland en bereidt
de besluitvorming van dit overleg voor.
Bekkenbeheerplan Benedenscheldebekken
De
organisatie van het waterbeleid is niet langer geënt op administratieve
of bestuurlijke grenzen (van bv. gemeenten of provincies).
Op Vlaams niveau werden 11 rivierbekkens afgebakend, die nog
verder ingedeeld zijn in deelbekkens (provinciaal niveau).
Om de beleidsvisie op het integraal waterbeleid voor de 11
bekkens te ontwikkelen en te beschrijven, werd voor elk
bekken een bekkenbeheerplan (BBP) opgesteld. De basisdoelstelling
van een BBP is de bescherming, het herstel en de verbetering
van de natuurlijke werking en structuur van het watersysteem.
Maar ook verschillende menselijke belangen spelen in het bekken
een belangrijke rol. Die belangen leggen bepaalde eisen of
wensen op aan het watersysteem. Is er sprake van tegenstrijdige
belangen of een verstoring van het watersysteem, dan is er
een afweging nodig. Door rekening te houden met de specifieke
lokale omstandigheden, ontstaat een ruimtelijke differentiatie
in het waterbeleid.
De bekkenbeheerplannen, verder onderverdeeld in deelbekkenbeheerplannen,
zijn uitgewerkt als allesomvattende plannen met tientallen
acties en projecten. De gebiedsgerichte acties worden uitgevoerd
in de periode 2008-2013 en moeten vooral concreet zijn, gebiedsgericht
en gekoppeld aan een initiatiefnemer, eventueel aan een aantal
betrokken actoren. Een actie kan een terreinuitvoering, een
studie of een voorbereidende studie voor een terreinuitvoering
omvatten.
In het BBP van het Benedenscheldebekken zijn er 167 acties
gedefinieerd, zoals de wederopbouw van de Kattendijkzeesluis
voor pleziervaart en grote zeilschepen, het mogelijk herstel
van het driehoeksveer in Lillo, verbeterde kaaimuren in Wetteren,
...
Tekst 'Historiek Zeeschelde, bekkenbeheerplannen en integraal
waterbeleid', Guido Janssen, planningsverantwoordelijke Benedenscheldebekken
(58 kB) >>
|