BRUSSEL:
Stad aan het water …
bedreigd door de komst van een brandstoffenfabriek!
Al verschillende jaren
vragen de Brusselse verenigingen om een langetermijnsvisie
voor het kanaal en - naar het voorbeeld van wat in andere
grote steden gebeurt - een betere integratie van het kanaal
in de stad. Niet zo lang geleden protesteerden de verenigingen
ARAU, Inter-Environnement Bruxelles, Fietsersbond en Coördinatie
Zenne, samen met de bewonerscomités van Neder-over-Heembeek,
in het kader van een openbaar onderzoek tegen de bouw van
een fabriek voor ‘bio’-brandstoffen op de Heembeekkaai
en dit om volgende redenen:
Locatie
De Heembeekkaai ligt op minder dan 200 m van de woonzone van
Neder-over-Heembeek, op 300 m van het koninklijk domein van
Laken en op 1 km van het Vormingsstation van Schaarbeek dat
een cruciaal punt zou moeten worden in de stedelijke ontwikkeling
van Brussel. Waarom zo’n fabriek in de stad inplanten, terwijl
dergelijke industrieën elders overal uit de stad gebannen
worden? Bovendien is de Heembeekkaai de enige plaats in Brussel
waar grote passagiersschepen voor riviertoerisme kunnen aanleggen.
Waarom wil men een ecologisch verantwoorde activiteit die
gebruik maakt van de waterweg én in volle uitbreiding is,
van die plaats verdrijven?
Duurzame ontwikkeling
De onterechte benaming ‘bio’-brandstoffen en het gebruik van
de waterweg (in realiteit zeer beperkt) worden als alibi gebruikt
om de fabriek in Brussel te vestigen. In het huidige productieproces
worden grote hoeveelheden grondstoffen over lange afstand
aangevoerd om in Brussel verwerkt te worden. Het eindproduct
en het afval worden vervolgens buiten de stad vervoerd. Globaal
bekeken kan een dergelijke activiteit in geen enkel opzicht
als duurzaam beschouwd worden!
Een geval van slecht beheer door de
Haven
De fabriek zal 400 m kades opeisen en maar 1,5 binnenschepen
per dag zullen er gebruik van maken. Een dergelijk zwak gebruik
van de kaaien is een zeer subjectieve interpretatie van het
Gewestelijk Plan voor de Bodembestemming dat prioritair voorkeur
geeft aan activiteiten die gelinkt zijn aan het water.
Bio of necro-brandstof
De nadelige effecten van de productie van ‘bio’-brandstoffen
worden steeds vaker aan het licht gebracht. Op de cover van
de Courrier International n° 864, van 24 mei 2007, stond de
volgende titel: “Biobrandstoffen, een grote zwendel?” en de
Nouvel Observateur van 9 mei 2007 maakte bekend dat een rapport
van de UN Energy de politieke beslissingnemers waarschuwde
'voor de negatieve effecten die de bio- en agrobrandstoffen
zouden kunnen hebben op het leefmilieu en de wereldvoedselveiligheid'.
Keuze van stad/gewest
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorziet in zijn schema
van het Internationaal Ontwikkelingsplan dat de beide oeversites
van het kanaal (Tour & Taxis en Vormingsstation Schaarbeek)
zullen functioneren als stedelijke ontwikkelingspolen. De
stad Brussel zelf ligt op haar beurt aan de basis van manifestaties
die de herwaardering van het kanaal door de Brusselaars beogen.
Zo’n ontwikkelingsbeleid is niet in overeenstemming te brengen
met een hernieuwde industriële activiteit zoals die door de
Haven van Brussel in haar masterplan wordt voorgesteld en
die Brussel wil ombouwen tot een ‘transit’-haven, terwijl
de enige functie met toekomst die ten voordele van de stad
is.
Dit soort beslissingen is symptomatisch voor een havenbeleid
dat geen rekening houdt met de belangen van het Gewest en
dat, ondanks de Waterordonnantie die de aanwezigheid van water
in de stad wil beschermen, in ere herstellen en zelfs versterken,
het kanaal alleen maar blijft benaderen vanuit industrieel
oogpunt, zonder rekening te houden met de andere functies
van een stedelijk kanaal.
Momenteel werd
nog geen enkele beslissing genomen door de overlegcommissie
die bevoegd is om uitspraak te doen over de bouw- en milieuvergunning
voor de fabriek 4biofuels.
Wie meer informatie wil, kan contact opnemen met Mathieu Sonck
van IEB (
-
+32 (0)2 223 01 01), Isabelle Pauthier van ARAU (
- +32 (0)2 219 33 45) of
Dolores Baita van Coördinatie Zenne (
- +32 (0)2 206 12 03).
|