VLAANDEREN
/ NEDERLAND: Scheldeverdragen goedgekeurd:
derde verdieping Westerschelde in Vlaanderen meteen van start
Na
een lange periode van voorbereidende studies en onderhandelingen
ondertekenden op 21 december 2005 de toenmalige minister en
staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs en
Melanie Schultz van Haegen namens Nederland en toenmalig minister
van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur Kris Peeters
namens Vlaanderen met de instemming van de twee regeringen
vier Scheldeverdragen. Het Vlaamse parlement heeft de Scheldeverdragen
op 28 februari 2007 goedgekeurd, de Tweede Kamer in Nederland
pas onlangs op 18 december 2007.
De vier verdragen handelen respectievelijk over de uitvoering
van de Ontwikkelingsschets 2010, de samenwerking op het gebied
van het beleid en beheer in het Schelde-estuarium, het gemeenschappelijk
nautisch beheer in het Scheldegebied en de beëindiging
van de onderlinge koppeling van de loodsgeldtarieven. Over
beide laatste verdragen bestaat weinig discussie. De eerste
twee verdragen rond toegankelijkheid, natuurlijkheid en veiligheid
tegen overstromingen - de drie evenwaardige peilers van de
Ontwikkelingsschets 2010 - hadden heel wat meer voeten in
de aarde.
De
uiteindelijke goedkeuring van de verdragen betekende meteen
dat in uitvoering van het eerste verdrag - de uitvoering van
de Ontwikkelingsschets 2010 - het licht op groen werd gezet
voor de derde verdieping van de Westerschelde.
Concreet zal de verdieping een getij-onafhankelijke scheepvaart
garanderen van 13,10 m (nu is dat tot 11,85 m). Rekening houdend
met een kielspeling van 12,5% wil men tot een minimale gegarandeerde
waterdiepte van 14,7 m komen. Hiervoor dient op elf plaatsen
- de zogenaamde drempels - te worden gebaggerd. Grote containerschepen
(tot 12.000 TEU) zullen na de verdieping ongehinderd - dus
onafhankelijk van het getij - kunnen doorvaren naar de haven
van Antwerpen tot aan het Deurganckdok. De vaargeul wordt
verbreed tot 370 meter vanaf de Europaterminal tot 500 m stroomopwaarts
van het Deurganckdok. Volgens de Vlaamse regering is de maritieme
toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens van groot belang
voor de verdere economische ontwikkeling in Vlaanderen en
Nederland en noodzakelijk om de concurrentiepositie van de
haven van Antwerpen te handhaven.
Op 20 december 2007 werd in Vlaanderen al direct gestart met
de uitvoering van de eerste fase. Aan Nederlandse zijde moet
wel nog het Tracé-besluit genomen worden en moeten de vergunningen
nog afgegeven worden.
Nederland blijft het ondertussen moeilijk hebben met het ontpolderen
in het kader van de afgesproken natuurherstelmaatregelen,
maar de opgave ervan blijft ongewijzigd. Wel heeft de Kamer
een motie aangenomen waardoor het nog tot medio 2009 zal duren
voor er duidelijkheid is over de locaties. Is de grond dan
nog niet op vrijwillige basis verworven, dan zal de minister
weer in overleg treden met de Kamer. In de tussentijd zal
een commissie volgend jaar mogelijke alternatieven voor ontpolderen
onderzoeken. Maar uiterlijk in 2010 moeten ook de engagementen
voor het luik natuurlijkheid uitgevoerd worden.
Mochten er trouwens geen garanties voor natuur in Nederland
komen, dan is de kans reëel dat het verzet er hard zal
zijn. Bovendien is er ook in Vlaanderen nog geen antwoord
op de bezwaren die BBL en Natuurpunt eerder hebben geuit.
Deze milieuorganisaties, die lid zijn van de werkgroep Schelde-estuarium,
gaan niet akkoord met de stelling dat de verdieping zeker
geen negatief effect zal hebben op de natuur in het Schelde-estuarium.
Ze willen niet dat op die manier de natuurprojecten uit de
Ontwikkelingsschets 2010 juridisch losgekoppeld worden van
de verdieping. Volgens de milieubeweging is het risico niet
ondenkbaar dat er een groot (tijds)verschil ontstaat in de
uitvoering van de natuurprojecten en de verdieping. De koppeling
tussen beide is volgens hen dan ook noodzakelijk. De milieubeweging
vraagt ook om begeleidende maatregelen om de luchtkwaliteit
rond Antwerpen te verbeteren. Door het bijkomende verkeer
zal die immers slechter worden.
Christine
Braet
|