|
|||||||||||||
Dat er in de Centrumregio in Henegouwen zoveel indrukwekkende constructies dicht bij elkaar liggen heeft alles te maken met geografische eigenschappen die de mens naar zijn hand gezet heeft. Toen in de 19de eeuw de steenkool werd ontdekt, verrezen her en der mijndorpen als paddenstoelen uit de grond. Al snel bleek er echter een blinde vlek te ontstaan om de steenkool uit de regio uit te voeren. De Maas in het oosten en de Schelde in het westen boden interessante transportopties, maar er ontbrak een oost-west verbindingsas tussen beide rivieren. Er was ook geen verbinding naar het noorden die een snelle levering van grondstoffen in de hoofdstad kon garanderen. De plannen werden gesmeed voor de aanleg van het Centrumkanaal en voor het kanaal Charleroi-Brussel. Maar de reliëfverschillen en de waterhuishouding in deze regio stelden de ontwerpers voor grote uitdagingen. In de driehoek tussen Ronquières, Viesville en Strépy-Thieu ligt het hoogste punt van de regio. Dit heeft als gevolg dat het water dat ten noorden van deze lijn valt naar het Zennebekken vloeit en de druppels ten zuiden van deze lijn naar het Samberbekken. Deze waterscheidingslijn is van belang voor het vervolg van dit verhaal over de kunstwerken, omdat de aanvoer van het water dat het Zennekanaal voedt grotendeels uit de meren van l'Eau d'Heures ten zuiden van Charleroi afkomstig is en via de waterlopen in het Samberbekken (de Haine en de Samber zelf) over de waterscheidingslijn wordt gepompt. Waterscheidingslijnen van de rivierbekkens van de Zenne, de Samber en de Haine in Wallonië (klik op de kaart om deze te openen als pdf)
Vandaag wordt op het kanaal Charleroi-Brussel nog ongeveer 2,5 miljoen ton goederen vervoerd (cijfers van 2012), voornamelijk petroleum, graan, oud ijzer en bouwmaterialen. Het kanaal Charleroi-Brussel is ondertussen ook een belangrijke recreatieve as geworden, waar fietsers en wandelaars op het jaagpad hun gading vinden. Ook passagiersvaart ontwikkelt er zich. Het kanaal speelt daarnaast een rol in de opwekking van energie, in de waterbeheersing en in natuurontwikkeling. Reigers en aalscholvers varen er wel bij. Waterwegen in Wallonië (klik op de kaart om deze te openen als pdf) Meer weten over de waterbevoorrading van het kanaal en haar rol binnen het waterbeheer: - Rol van het kanaal bij waterbeheersing >> - Rol van de kunstwerken binnen het watersysteem ‘Zenne-Zennekanaal’ >> Terug naar de inhoudsopgave >> |
|||||||||||||
Reacties op de nieuwsbrief en/of voorstellen voor artikels zijn welkom >> |