Op 5 april sloegen Coördinatie Zenne (werkgroep van
Grenzeloze Schelde), Inter-Environnement Bruxelles en BRAL,
de handen in elkaar voor de organisatie van een info- en ontmoetingsdag
rond het kanaal. De hamvraag waar deze dag een antwoord moest
op bieden was 'Hoe het kanaal beter integreren in de stad?'.
Om deze vraag te beantwoorden, werd een gevarieerd publiek
uitgenodigd voor een boottocht vanuit Vilvoorde om zo via
Brussel en Molenbeek naar Anderlecht te varen. Inpikkend op
het landschap langsheen de vaarweg presenteerden de gastsprekers
de verschillende aspecten van het kanaal, met bijzondere aandacht
voor de troeven en bedreigingen voor de integratie van deze
waterweg in de stad. Walter Roggeman, moderator van de dag
en voorzitter van Natuurpunt, zorgde ervoor dat de verschillende
toelichtingen elkaar de hele dag door vlekkeloos opvolgden.
Even een terugblik.
Watersite: een goed voorbeeld van integratie
Alvorens in te schepen op de 'Blauwe Reiger', die ter beschikking
werd gesteld door W&Z, wordt het gezelschap eerst nog uitgenodigd
door Rik Platteau voor een bezoek aan de Watersite te Vilvoorde.
Gezien de terugval van de zware industrie werden de terreinen
er opengesteld voor andere activiteiten. Het project Watersite
wenst de situatie op een geïntegreerde wijze aan te pakken
om de troeven van het gebied te bewaren en te versterken:
via Watersite keert Vilvoorde het aangezicht naar het water.
Industrie en kanaal: een link die hersteld moet worden
Op weg naar Grimbergen stellen Johan Laurent en Bruno Verwimp
van Waterwegen en Zeekanaal NV, afdeling Zeekanaal hun organisatie
voor. Voor hen is de grootste uitdaging voor de gemeenten
en de afdeling 'Zeekanaal' het opnieuw economisch rendabel
maken van het kanaal waarbij stadsontwikkeling, natuur, toerisme
en recreatie parallel moeten ontwikkeld worden. Op dit ogenblik
loopt er een project dat de industrie moet aanmoedigen om
de waterweg te gebruiken.
Toerisme,
recreatie en industrie:
gaat dit samen?
Is de industrialisatie van het kanaal noodzakelijk in strijd
met zijn toeristische functies? Waarom geen link creëren tussen
de waterweg en de industrie op één oever en tussen de waterweg
en de recreatieve sector op de andere oever? André Vrydagh,
directeur van het BITC (Brussel Internationaal - Toerisme
& Congres) is van mening dat boottochten een markt in volle
expansie vormen. Er zijn ideeën te over om deze mogelijkheid
zoveel mogelijk te exploiteren: oprichting van onthaalpunten,
verbeterde toegang tot de autocars, toegang voor de voetgangers
tot het stadscentrum, fietsverhuur, enz.
Fietsen langs het kanaal
Frederik Depoortere, fietsmanager van het Brussels Gewest
bij het Bestuur Uitrusting en Vervoer (BUV), stelt de nieuwe
fietsroute voor die langs de linkeroever van het kanaal zal
worden getrokken. Er blijven echter enkele problemen op de
kruispunten waar de fietsers met druk verkeer worden geconfronteerd.
Zou dit fietspad niet beter onder de brug doorlopen in plaats
van erover?
Het
havengebied in evolutie
Geneviève Origer, Directeur Marketing & Ontwikkeling van de
Haven van Brussel, stelt het Masterplan voor. Dit document
schetst de langetermijnevolutie van de haven. Mevrouw Origer
bespreekt de grote Europese tendensen, met name de samenwerking
tussen de kusthavens en de binnenhavens, de opwaardering van
de kleine regionale centra en het groeiende belang van de
logistieke functies zoals het transport van bouwmaterialen,
containers en afval.
Het havengebied is eveneens een bron van werkgelegenheid,
zoals Ann Goethals, consultant voor de BGDA, dit verwoordt.
De algemene tendensen zijn een stijging van de werkgelegenheid
in de groothandel, een stabilisatie in de transportsector,
een afname in de productiesector en een stijging in de dienstensector.
Een ander opvallend feit is dat de kwalificatie-eisen in het
havengebied steeds hoger worden (tweetaligheid, polyvalentie,
enz.).
Transport via de waterweg, nood aan een interregionale samenwerking
Brigitte Grouwels, staatssecretaris bevoegd voor de Haven
van Brussel, meent dat het transport langs het water de mobiliteitsproblemen
kan verzachten. Zij stelt ons het actieplan 2005-2009 voor,
waarvan een van de centrale doelstellingen de ontwikkeling
van de ABC-as (Antwerpen-Brussel-Charleroi) is. Jacques Hacourt,
directeur Bruggen en Wegen van het MET (Wallonië), bevestigt
dat het verkeer op het water in opmars is, en dit in het bijzonder
op het Kanaal Charleroi-Brussel. Toch zijn er nog bijkomende
stappen vereist, zoals bijvoorbeeld het verhogen van de doorvaarthoogte
van de bruggen die momenteel het containertransport tussen
Brussel en Clabecq onmogelijk maakt.
Projecten in de Brusselse gemeenten voor een betere integratie
Sarah Montury van de cel planificatie en stedenbouw van de
Stad Brussel stelt de verschillende projecten langs het kanaal
voor (Turn&Taxis, Heliport, Willebroek) waar men de wijken
nieuw leven probeert in te blazen door de herintroductie van
een reeks functies, de creatie van links met het kanaal, enz.
Dit proces verloopt inderdaad zeer traag, maar ondanks dat
zijn er reeds merkwaardige realisaties.bekijkt u het domein
T&T maar eens!
Anderzijds stelt Nicolas Hemeleers, kabinetschef van de Molenbeekse
schepen Myriam Hilgers, ons de situatie ter hoogte van het
Saincteletteplein voor , waar de ontwikkelingen van de jaren
'90 (voornamelijk kantoren) de woningen en het kanaal van
elkaar afschermen. Een link tussen het nieuwe en het oude
Molenbeek zou welkom zijn.
In de gemeente Anderlecht is een terrein van 4,5 ha omgevormd
tot publieke tuin om het wandelen te bevorderen en zo het
contact met het kanaal te verhogen. Virginie Michel, landschapsarchitecte
bij de dienst stedenbouw van de gemeente, toont ons het project
op papier.
Het kanaal als groen lint door de stad
De waterkwaliteit van het kanaal is niet slecht, maar voor
Frank Vermoesen, verantwoordelijke van het groene netwerk
van het BIM, zijn er op het niveau van de ecologische diversiteit
nog inspanningen vereist. Ondanks deze onvolmaaktheden blijft
het kanaal ter hoogte van Anderlecht een groene poort naar
de stad, die zeker een omweg waard is.
Deze uitwisselings- en ontmoetingsdag heeft ons een meer globale
visie op het kanaal en zijn omgeving geboden. Toch is het
niet de bedoeling dat het bij deze ene dag blijft. Om het
kanaal beter in het stedelijk netwerk te integreren, zullen
er nog tal van andere ontmoetingen, onderzoeken, debatten.
én beslissingen nodig zijn.iets om niet uit het oog te verliezen
dus!!
|